Friday, January 21, 2011

SUBUH SUBUH SUBUH

Suruh kejut, tapi tak bangun. Itulah lemahnya & liatnya manusia nak bangun Subuh. Namun itulah fungsinya kita memohon kepada Allah, mohon petunjuk-Nya. Tapi kalau sekadar memohon petunjuk namun tiada usaha tiada gunanya.

A     : Abang, nanti Subuh kejut saya tau...
Aku : Boleh je, ko jangan tak bangun pulak bila abang dah kejut ko nanti...
A     : Saya mesti bangun punye...

==== 30 minit sebelum masuk waktu Subuh ====

Aku : A, bangun subuh cepat...
A     : Ha, aaa ok2.. (lepas tu tido balik)

===== Lepas azan subuh =====

Aku : Bangun bangun Subuh, cepat... turun pegi surau sekarang..
A     : Umm, ha ye2... (duduk atas katil)

===== Lepas habis solat subuh =====

Aku : Ha! Dah solat?
A     : Dah la bang...

Belajarlah wahai adik-adikku untuk bangun Subuh sebab besar ganjaran yang menanti kalian jika kamu  benar-benar mengerjakannya kerana Allah Ta'ala...

"Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan ke masjid-masjid di waktu gelap bahawa dia akan mendapat cahaya yang sempurna di Akhirat kelak." [ H.R. Abu Dawud ]

Followers