Sunday, March 18, 2012

PERANTAU: AKU MENCARI DIRI

Setiap kali mendengar lagu 'Perantau' nyanyian kumpulan the Zikr, membuatkan saya sentiasa mencari diri saya yang sebenar. Untuk memahami diri yang adakala mengalami konflik emosi, rohani, fizikal dan pengetahuan. Seringkali membuat diri saya tertanya-tanya akan diri ini, kenapa aku begini? 

Demi Allah yang menciptakan semua yang bernyawa dan tidak bernyawa, saya tak kenal siapa diri saya. Saya seperti kehilangan suatu ilmu (jika boleh ia dikatakan sebagai ilmu) dalam mengetahui siapa diri saya sebenarnya. Sungguh memang saya buntu mencari jalan dan ikhtiar yang boleh saya fikirkan untuk mengisi 'ruang kosong' dalam minda saya mengenai hakikat diri saya.

Insyallah, dalam saya masih meneruskan perjalanan menuju akhirat, akan saya terus mencari dan memahami walaupun belum pasti ke mana pengakhirannya nanti tapi saya pasti menjadi  insan yang mengenal nilai diri atas agama yang saya cintai ini...

No comments:

Followers